|
|||
Trzeba tylko umieć
rozpoznać w nim zdolności i umiejętnie je rozwijać. Przedszkole to najlepsze
ku temu miejsce. Według teorii inteligencji wielorakich każdy człowiek
posiada minimum 8 rodzajów inteligencji: językową, logiczno-matematyczną,
muzyczną, przestrzenną, ruchową, przyrodniczą, interpersonalną oraz intrapersonalną (tzw. refleksyjną). Największe odkrywanie i
rozwijanie zdolności odbywa się do piątego roku życia, a więc wtedy, gdy
dziecko przebywa w przedszkolu.
Dlatego nie powinno się
zmarnować pierwszych pięciu lat życia dziecka. Ważna jest przede wszystkim
świadomość rodzica, który powinien zadbać o właściwy rozwój malucha. Dziecko może mieć
doskonale rozwiniętą jedną z inteligencji, np.
językową czy muzyczną, przez co dużo lepiej od innych będzie radziło sobie w
opanowaniu języka rodzimego, obcego lub też będzie pięknie śpiewać. Każdy z
nas ma jedne rodzaje inteligencji rozwinięte silniej, a inne słabiej. Kiedy zatem uda się określić co jest mocną, a co słabą stroną dziecka można tę
wiedzę wykorzystać, aby właściwie pokierować jego rozwojem. Po pierwsze poprzez używanie
silnych inteligencji do przyswajania wiadomości w tych dziedzinach, w których
dziecko jest słabsze. Po drugie należy wspomagać
dziecko poprzez budowanie wysokiej samooceny. Po trzecie dziecko nie tylko
nabywa wiedzę o swoich potencjalnych słabych stronach, ale też dowiaduje się
jednocześnie, że wszystkie braki da się bez trudu pokonać.
|